Svjetski dan učitelja

SRETAN DAN UČITELJA!

Svjetski dan učitelja održava se svake godine 5. listopada u čast svih učitelja diljem svijeta. To je dan kada se slavi način na koji učitelji transformiraju obrazovanje. Dan za promišljanje o podršci koja je potrebna učiteljima kako bi u potpunosti iskoristili svoj talent i zvanje. To je i dan kada se preispituje budućnost profesije na globalnoj razini.  

Svjetski dan učitelja obilježava se od 1994. u partnerstvu s Međunarodnom organizacijom rada (ILO), UNICEF-om i Education International (EI). Izabrani datum, 5. listopada, obilježava obljetnicu usvajanja Preporuke ILO-a/UNESCO-a iz 1966. o statusu nastavnika. Ova Preporuka je postavila parametre u vezi s pravima i odgovornostima nastavnika, te standarde za njihovu početnu pripremu i daljnje obrazovanje, zapošljavanje te uvjete poučavanja i učenja. Preporuka o statusu nastavnog osoblja u visokom obrazovanju usvojena je 1997. godine kako bi dopunila Preporuku iz 1966. godine pokrivajući nastavno osoblje u visokom obrazovanju. 

Vrednovanje glasova učitelja: prema novom društvenom ugovoru za obrazovanje

Naš je svijet ušao u razdoblje dramatičnih izazova i promjena. Jučerašnji obrazovni sustav to neće smanjiti. Sada, više nego ikad, moramo krenuti prema društvima koja uče. Ljudi posvuda trebaju visokokvalitetne vještine, znanje i obrazovanje. Iznad svega, trebaju im najbolji mogući učitelji .

– António Guterres, glavni tajnik Ujedinjenih naroda, 26. veljače 2024.

Učitelji igraju ključnu ulogu u oblikovanju budućnosti njegujući učenike i potičući obrazovni napredak. Kako bi se u potpunosti iskoristio njihov potencijal, ključno je da se njihov glas čuje i cijeni u procesima donošenja odluka koje utječu na njihovu profesiju.


Plemenito Lincolnovo pismo učitelju svoga prvog sina


Ovogodišnji Svjetski dan učitelja naglašava potrebu za rješavanjem sustavnih izazova s ​​kojima se učitelji suočavaju i uspostavljanjem inkluzivnijeg dijaloga o njihovoj ulozi u obrazovanju. Stoga je tema obilježavanja za 2024.: “Vrednovanje glasova nastavnika: prema novom društvenom ugovoru za obrazovanje”. Ovogodišnja tema naglašava ključnu ulogu koju učitelji imaju u oblikovanju budućnosti obrazovanja i hitnu potrebu da se njihova gledišta ugrade u obrazovnu politiku i procese donošenja odluka.

Svjetski dan učitelja 2024.
unesco.org

Učitelji u središtu globalne održivosti

Izvješće UN-a iz veljače 2024. poziva na hitnu akciju za “oblikovanje jače, održivije budućnosti”, za izgradnju održivijeg i socijalno pravednijeg svijeta.

Izvješće naglašava ozbiljan i opasan problem nedostatka nastavnika. Procjenjuje se da diljem svijeta nedostaje 44 milijuna nastavnika. Taj nedostatak povezan je s niskim statusom i lošim uvjetima rada nastavnika, te nedovoljnim mogućnostima stručnog usavršavanja. Problem je evidentan i u bogatim zemljama poput SAD-a i Australije.

Nedostatku nastavnika zabrinjavajući scenarij u obrazovanju stvaraju i sveprisutna globalna stagnacija ili pad obrazovne uspješnosti, posljedice i utjecaj COVID-19, tehnološko okruženje koje se brzo mijenja te rastući sukobi i klimatske krize.

Kako bi se uhvatilo u koštac s ovim složenim i međusobno povezanim problemima, izvješće zagovara preoblikovanje društvenih percepcija nastavnika i transformaciju njihovih uloga kako bi se stvorilo bolje obrazovanje za sve. Ističe se hitna potreba za promjenom načina razmišljanja, vodstva i načina na koji se odnosimo prema učiteljima.

Preporuke UN-ovog izvješća

Izvješće daje 59 preporuka. Izgledaju jednostavno, ali je njihova implementacija izazov. Vrijednost ovih preporuka leži u njihovoj jasnoj artikulaciji vrijednosti i načela, prepoznajući središnju i ključnu ulogu učitelja u jačanju društva.

1. Omogućiti transformaciju učiteljske profesije

  • Holistička socijalna podrška: Učitelji trebaju poticajno okruženje.
  • Prava na obrazovanje i dostojanstven rad: Vlade bi ih trebale provoditi.
  • Raznovrsni putovi učenja: Obrazovni ciljevi trebali bi to promovirati.
  • Nacionalna politika za nastavnike: usvojiti kroz dijalog.
  • Riješiti nedostatake: Uspostava mehanizama za osiguranje ravnomjernog raspoređivanja.
  • Sustavi upravljanja učiteljima: Treba ih implementirati za učinkovitost.

2. Ulagati u učitelje

  • Financiranje obrazovanja: Osigurati najmanje 6% BDP-a i 20% državnih rashoda.
  • Dugoročno ulaganje: neophodno za održivost.
  • Praćenje potrošnje: Osiguranje financijske autonomije.

3. Promicati jednakosti, raznolikosti i uključenost

  • Politike jednakosti i raznolikosti: Razviti i implementirati.
  • Poticaji za učitelje: Osobito u ruralnim i teškim uvjetima.
  • Podrška u kriznim područjima: Razvijanje politike za nastavnike u tim područjima.
  • Integriranje nastavnika izbjeglica: Njihova lakša integracija u zajednice domaćina.

4. Obrazovanje za održivi razvoj

  • Obrazovanje o održivosti: Integracija u nastavne planove i programe.
  • Globalno građanstvo i ljudska prava: obuka nastavnika u skladu s tim.
  • Otpornost na klimu: Razvijanje strategija prilagodbe.

5. Poticati dostojanstveni rad u nastavi

  • Sigurno zaposlenje: poštene plaće i rodna jednakost u plaćama.
  • Potporni uvjeti: Promicanje politike dobrobiti i mentalnog zdravlja.
  • Smanjivanje nenastavnih zadataka: Uključivanje pomoćnika u nastavi.

6. Njegovati vodstvo i tehnologije obrazovanja usmjerene na čovjeka

  • Suradničko vodstvo: zapošljavanje i zadržavanje.
  • Raznolikost u vodstvu: Promoviranje unutar škola.
  • Integriranje tehnologije: Pedagoški za aktivno učenje.
  • Autonomija i privatnost: Sigurno korištenje tehnologije.
  • Učinkovita obuka: za učinkovito korištenje tehnologije.

Svaka država trebala bi procijeniti svoj obrazovni sustav u odnosu na ove preporuke i poduzeti djelotvorne korake za podršku učiteljima i poboljšanje obrazovanja.

(Preuzeto s odgovorno.hr)

Scroll to Top Skip to content